الاثنين، 15 ديسمبر 2008

الشمعه الاخيره


فكرة هذا البوست جاءت لي من موضوع قرئته في احد المنتديات ,يحكي ..


كان هناك اربع شمعات ينيروا ظلام الغرفه في ليله شتاء بارده بعد ان انقطعت الكهرباء وفجأه انفتحت نافذه تحمل الي المكان رياح عاتيه وبدت الشمعات الاربع في موقف عصيب حيث اخذ ضوئهما يخفت بالتدريج , وكانت اول شمعه هي شمعة الحب التي وقالت وهي تلفظ اخر انفاسها ان ليس عليها غير الاستسلام فقد انهارت مقاومتها ثم انطفأت ..ثم اخذ نور الشمعه الثانيه يخفو وقد كانت شمعة الرضا وقالت مثلما قالت الاولي انا اسفه انا اضعف من اتحمل كل تلك الرياح العاصفه وحدي ثم انطفأت ..ولم يكن موقف الشمعه الثالثه وهي السعاده بمغاير عن الشمعتين السابقتين ثم انطفأت هي ايضا ..مع انطفاء الشمعات الثلاثه كان هناك طفل صغيرفي المكان وقد اخذ يبكي مع احساسه بالبروده والخوف من ان يسود الظلام وهنا تكلمت الشمعه الرابعه لطمئنة الطفل وقد كانت هي شمعة الامل والتي رغم خفوت ضوئها صامده وقالت لا تخف يا صغيري مهما اشتدت الريح فسوف اقاوم لكن عليك فقط ان تحيطني بكفيك الصغيرين لتسعادني علي الصمود ..


وهنا دخل والد الطفل وقد سمع هذ ا الحوار فابتسم وطبطب علي صغيره ثم اخذ الشمعه الباقيه واشعل بها باقي الشمعات ..


انا عدلت في بعض اجزاء القصة لكن المهم المعني التي حملته هذه الحكايه فمادام الامل موجود ولم تنطفئ شمعته فيمكن ان نستعيد ما فقدناه

واتذكر بنفس المعني قصة فيلم هندي اعتقد كان اسمه بلاك .. يحكي عن طفله لا تسمع ولاتري ولا تتكلم فهي منعزله عن عالمها المحيط وبات امر تعليمها أي شئ درب من المحال ..


لكن كان هناك معلم لم يعرف اليأس طريقا لقلبه كان مؤمن بقدرته علي مساعدتها رغم يأس والديهما اللذين رأوا في محاولاته درب من العبث , لكنه وفي اللحظات الاخيره قبل ان يستردا الوالدين ابنتهما تحققت المعجزة نتيجة مصابرة المعلم واحتفاظها باخر بصيص من الامل داخله حتي اخر لحظة ..

توصل المعلم للغة خاصة جدا تمكن من خلالها بناء جسر من التواصل بين الطفله والعالم الخارجي , وكانت تلك اللغه هي لغة اللمس ..

فالطفله او الفتاه فيما بعد اخذت تتعلم وتفهم وتدرك , تشعر وتحب ,صارت انسانه حقيقيه حتي وان لم تكن مثل باقي البشر تري وتسمع وتتكلم فمن خلال اناملها والحاسه الكامنه في الروح تواصلت مع العالم فيما حولها , حتي انها نجحت في نهاية الفيلم ان تلتحق بالجامعه .. ربما سر هذا النجاح كان الامل والايمان في الوصول للهدف وايضا جسرمن الحب والثقه ربط بين الفتاه والمعلم


في النهاية لا يعني كتابتي لهذا البوست اني شخصيه متفائله بطبعي لكني مثل كثيرون منكم يحاول ان يلتمس نور من الامل في نهاية النفق المظلم وان ازرع زهرة التفاؤل داخل قلبي لعلها تنبت في يوما ابتسامه حقيقيه من الاعماق

قبل ما انهي البوست اخترت الكلمات دي لانغام


و مفيش حياة من غير أمل
و مفيش أمل من غير حياة
تقدر تقول إن الحياة .. الحياة هى الامل
كل يوم تبدأ حياة حلوة توصلنا السحاب .. نلمس أمل نلقاه سراب
يجى بعده الليل يطول .. نحلم وتوعدنا النجوم .. نبات نقوم .. نفس السراب
نفضل كدا .. عايشين كدا .. ماشيين كدا .. و مفيش طريق
غير الامل .. ايه العمل .. فين الامل .. فين الطريق
تقدر تقول إن الحياة .. الحياة هى الامل
و مفيش حياة من غير أمل
و مفيش أمل من غير حياة
تقدر تقول إن الحياة .. الحياة هى الامل

الامل - انغام

هناك 23 تعليقًا:

حروف يقول...

انا مش عارفة اقوللك ايه بجد كلامك اكتر من رائع كل مرة بدخل مدونتك بكون مبسوطة اد اية كلامك فية رومانسية اد ايه كلماتك كلها بتوصل وتخترق كل الحواجز والانسان بيلاقي غصب عنة حاسسها بجد اكتر من رائع البوست ( معلش انا من هواة المسلسلات الكورية ومن اول ما جة ااغاني الشتاء وانا بقيت متابعة للدراما دية بشدة من كتر ماهي رائعة انا عجباني الموسيقي اللي انت حاططها لو تقدر تساعدني باني انزلها عندي في المدونة او انزل اي موسيقي للمسلسل اغاني الشتاء او خريف في قلبي حكون ممنونة ليك جدا)
اسفة للاطالة واهنيك علي البوست الرائع دة

مدينـة من النسـاء يقول...

فمادام الامل موجود ولم تنطفئ شمعته فيمكن ان نستعيد ما فقدناه

**

الأمل لمسته حنينه أوي علينا
بيزرع جوانا عـُمر غير العمر وسنين فوق السنين
بس بقتنع إنه هايقجر يرجع حاجه راحت
ممكن يخلينا نبدأ من جديد
إنما مش بيرجع بينا خطوة مشيناها وفات أوانها وضاع طريقها من عنينا
مهما كانت شموعه بتنور جوا عنينا
هانشوف بيه لأدام
إنما عمره ما هايقدر ينور كهوف في قلوبنا سكنتها العتمه

شمعه رقيقه اوى قدمتها لعيون لازم تشوف أدامها بس
علشان لو رجعت لوراها
مش هاتوصل
وهايكون نورها بدأ ينطفي لو فكرت ترجع أدامها من جديد

=========

وبالحاسه الكامنه في الروح تواصلت مع العالم

**

هي دي أصدق حقيقه
الروح اللي جوانا هي اللي بتحيينا
ومش بتكون في حكم سن أو قيود زمان
روح ممكن تعيش بيها كل العمر في لحظه واحده
وروح هاتوصل بيها لألف سنه وانت لسه واقف مكانك

الروح هي الحاسه الوحيده اللي نقدر نعيش بيها آدميتنا
بس لو شمعتها فضلت منوره دايما ماتنطفيش

***&***

لم أدرك من الحروف مل أحمله لاسطر به كلمات تحيـة
حتماً لن تكفيك ...

mohamed ghalia يقول...

بجد أنا متشكر ليك جدا لأنى قصة الشمعات دى أنا كنت عارفها ودورت عليها كتير ومكنتش لاقيها خالص
أكيد طول مافيه أمل لازم يكون فيه حب وسلام وسعادة
دمت بحفظ الله أخى
سلم لك قلمك

شهد الكلمات يقول...

ازيك يا محمد عامل اية

و الله يا محمد انا مفتقدة الثالوث بتعنا انت و ابو رقية و احمد مش عارفة اية اللي حصل !!!!

بس انا عندي امل ان الغياب يروح لحالة و نرجع من تاني نكتب و نزور بعض

البوست جميل اوي اوي بجد سواء الموضوع الاول او التاني

عارف حتى لو الواحد في اسوء حالات الاكتئاب بيكون عنده امل يمكن مش حاسس بيه اوي بس موجود وألا كنا زمانا كلنا منتحرين دلوقتي لكن دايما بنقول اكيد بكرة هايكون احسن

و بالنسبة للقصة التانية انا من فترة جاتلي فكرة كدة هو لو حد لا بيشوف ولا بيسمع ولا بيتكلم هايعمل اية هايتواصل ازاي دي قاطعة ماية و نور جيت رديت علي سؤالي حتي لو فيلم و خيالي اهو فيه شيء من الامل

يالا ماطولش عليك بقي

و على امل بوصل الود دايما

سلام

نـــــور يقول...

الله ينور يامحمد
الاختيار اكثر من رائع والمعنى حلو اوى
بس من امتى ده ؟ اممممممممممم

مش عادتك التفاؤل يعنى
هو فى حاجه حصلت غيرت تفكيرك ولا ايه؟ p:


تسلم دايما

سنووايت يقول...

الله
جميل اوي تشبيه ال4 شمعات
الأمل هو فعلا تلك الشمعه التي لا تنطفيء مهما اشتدت الرياح
عن نفسي لا اتخيل حياة بلا امل , في اضعف مواقفك واشدها بيكون ديائما الامل هو الناذة التي تطل منها علي حياة جديدة
فيه بيت شعر لريتا عودة بيقول
"أمل أملا لكني لا أملك نافذة أطل منها عليه"
فالأمل دائما موجود ولكننا أحيانا لا نعرف طريق الوصول اليه

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
الله يامحمد حمدلله على السلامة
وحمدلله على فتح التعليقات هنا
والف شكر للقصةالجميلة اللى انت
جبتها معاك فى رجوعك حلووووووووة اوى
ولها الف معنى ومغزى ولولا الامل يامحمد
ما كان بقى فى حياة لان الامل هو اللى بيخلينا نستمر فى السعى فى دنيانا طمعا فى الجنة فى أخرانا

Unknown يقول...

محمد ممكن اكتب تعليق تانى (إذا سمحت؟)
يخيل اليّ إن الفيلم الهندى اللى بتحكى عنه ده هو هو (اخوه لزم كده)قصة هيلين كيلر(الصماء البكماء العمياء)والتى استطاعت مدرستها (أن سوليفان)ان تخترق كل هذه الحجوبات عنها وتصل اليها لتعلمها وتتواصل معها لتحصل
هيلين كيلر شهادة الدكتوراة في العلوم والدكتوراة في الفلسفة!!

حروف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
yoyo يقول...

الله يا محمد تسلم ايدك والله

جميلة جدا و انت عرضت الفرة بشكل رائع
موضوع الشموع اربعة دى عاملة زى الحلقات اللى بتكون السلسلة مش ينفع ان حلقة تنفصل عن التانية

شمعة الامل دى هاعتبرها المحور الرئيسى لان لو الامل موجود هيكون فيه حب و من الحب هيكون فيه السعادة والرضا

الحياة من غير امل بتكون صعبة اوى انك تعيش بلا هدف و بلا اى اتجاة كدا مش بتكون حياة كانك اشبه بميت

ياااااااه الواحد من غير امل بيكون جواه يأس الدنيا كلها بيكون حاسس انه مجرد موجود وخلاص والدنيا مش فارقة معاه مهما كان الامل بسيط بيخلينا نغير من نفسنا ونحقق احلام كتير اوى حتى وان كانت بسيطة

تقبل اعجابى و تقديرى لمحاولتك احياء الامل بداخلنا من جديد
تحياتى
يويو

الفارس الملثم يقول...

حروف (دلو مرة ثانية وجرح ثاني سابقا

ربنا يخليكي , انا بجد سعيد جدا برايك ده , وانا علي فكره برده بحب المسلسلات الكوري اوي , حتي كنت نزلت بوست زمان عن مسلسل اغاني الشتاء ..

نورتي بجد

الفارس الملثم يقول...

مدينـة من النسـاء


سيدتي حتي ردودك يجتاحني احساس من الصمت وانا اقراها فدائما تغوص حروفك في عمق المعني فندرك ابعاد اخري وزوايا اخري للكلمات

خالص تحياتي وتقديري دائما لكي سيدتي

الفارس الملثم يقول...

mohamed ghalia

انا سعيد جدا ان البوست عجبك , وانا برده لما قريت قصة الشمعات حبيت اكتبها للمعني الجميل اللي جواها

نورتني بجد يا محمد

الفارس الملثم يقول...

شهد الكلمات

ازيك يا شهد , انا حقيقي سعيد انك جيتي تعلقي هنا , انا بالنسبه ليا انا حبيت ابعد شويه عن المدونه الرئيسيه وافضفض هنا علي راحتي وطبعا اللي يحب يجي هنا ويعلق اكيد ده بيسعدني وحتي لو محدش علق اديني بفضفض لان بعض كلامي ممكن يكون مجرد هذيان

نورتيني بجد يا شهد واكيد الود ايفضل بينا

تحياتي

الفارس الملثم يقول...

habiba

ههههههههههه معلش حبة تغيير بقي , بس بيني وبينك التفاؤل ده خدعه متصدقكيش ههههههههه

نورتي بجد يا حبيبه

الفارس الملثم يقول...

سنووايت

يبدو ان فعلا تلك هي المشكله , الامل موجود لكننا لا تعرف كيف نزرعه داخلنا او نضئ به ظلام اليأس الخانق الذي يعتصر ارواحنا

نورتيني بجد يا سنووايت

الفارس الملثم يقول...

norahaty

بداية نورتيني يا دكتوره , انا قلت انتي نسيتي طريق المدونه هنا مع ان مشهد النجوم هنا مفيش بعد كده ههههههه

اكيد لو مفيش امل اتتساوي الحياه والموت ..

اه هو ممكن الفيلم فعلا مستوحي من القصه دي بس انا بقول عن الفيلم لان ده اللي شفته

نورتي بجد يا دكتوره

الفارس الملثم يقول...

yoyo

ازيك يا يويو , انا سعيد بجد بمتابعتك للمدونه وان البوست عجبك .. فعلا حياه من غير امل اقرب للموت صعب جدا العيش فيها واتمني ان القصه حملت بعض الامل لمن يقراها

حقيقي نورتيني يا يويو

غير معرف يقول...

can you email me: mcbratz-girl@hotmail.co.uk, i have some question wanna ask you.thanks

غير معرف يقول...

It seems different countries, different cultures, we really can decide things in the same understanding of the difference!
Personalized Signature:我喜欢淮安掼蛋,靖江青儿,南通长牌,姜堰23张,常州麻将这些地方言游戏

غير معرف يقول...

Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not know how you advice!
Cargo Net

غير معرف يقول...

After reading the information, I may have different views, but I do think this is good BLOG!
netting

غير معرف يقول...

If you could give more detailed information on some, I think it is even more perfect, and I need to obtain more information!
decorative fishing net