الجمعة، 5 ديسمبر 2008

بأيّةِ حالٍ عُدتَ يا عيدُ


عيدٌ بأيّةِ حالٍ عُدتَ يا عيدُ بمَا مَضَى أمْ بأمْرٍ فيكَ تجْديدُ ده بيت للمتنبي ويمكن كتير مننا بيجي علي باله مع قدوم العيد ..

مش عارف ليه دايما مع العيد بنلاقي نفسنا بنفكر في حياتنا كلها وكأننا بنفتح كشف حساب للي عملناه السنه كلها , فيا تري العيد السنه دي يشبه العيد السابق ولا فينا اللي العيد السنه دي حمل تجديد ليه فعلا ؟؟؟

يعني مثلا حد حقق نجاح ما سواء علي مستوي الدراسه بتاعته او علي مستوي حياته العمليه وحس انه بدأ لاول مره يشق طريقه في الحياه ..او في منا اللي اتوجد في حياته قلب تاني ارتبط مع قلبه بمشاعر حب ومن خلال المشاعر دي حس لاول مره بطعم رائع ومختلف للحياه ..او اتعرف علي اصدقاء جدد حمل وجودهم في حياته تأثير خاص وقدر معاهم يتخلص من احساس وحده كان خنقه.. او فينا اللي جمع بينه وبين حبيبه صله رسميه ربما تكون خطوبه او زواج .. او حد فينا احتفل باول طفل ليه يتوجد للدنيا وحس لاول مره ان حياته بقت مهمه لناس تانيه .. او فينا اللي جرب طعم العطاء وانه يدخل علي ناس تانيه احساس بالسعاده حتي لو كانوا مش بيربطهم بيه اي صله

واكيد مش الاشياء الجميله بس اللي بنقيمها لكن اكيد برده بنقيم ونتذكر ذكرياتنا الحزينه والمؤلمه ...ففي منا اللي فارق حد عزيز اوي عليه وحس بعده ان الحياه فقدت أي طعم ليها ..وفي منا اللي اتخان او انجرح من صديق او حبيب وربما ده خلاه يفقد الثقه في كل الناس , او بص فجأه لنفسه وحس انه ماحققش أي حاجه وان السنين بتسرب من ايده , فكل اللي عرفهم حققوا اشياء في حياتهم لكن هو زي ما هو ..

علي أي حال ايا كانت الحصيله النهائيه للسنه اللي فاتت , فاحنا انحاول منفكرش عشان ما نضيعش احساس الفرحه بالعيد واول يوم اناكل اللحمه والفته ونسطل وننسي . ممكن بعضنا ايخرج و يزور اقارب ليه ووسط الضحكات والمرح المتصنع احيانا برده اينسي , اغلبنا ايحاول يستمتع بالعيد علي اد ما يقدر , لكن برده في منا اللي غاويين نكد اول ما يختلوا بنفسهم ايحسوا بدموع كتير ماليه قلوبهم ويكتشفوا ان قناع الابتسامه والسعاده المفتعله وقع لان ببساطه لسه ماخترعوش قناع سعاده للقلوب

طبعا اكيد حسيتوا اني انتمي للعالم النكديه امال يعني حد متفائل يكتب النكد ده كله علي العيد

طيب نختم البوست بحبة تفاؤل من ذكريات الطفوله .. انا طبعا كل ما يجي العيد تيجي علي بالي اغنية صفاء عبد السعود بتاعت العيد فرحه يا سلام ههههههههه وانا قلت اجبلكم وصله ليها يعني عشان تسترجعوا ذكرياتكم معاها

وكمان بيني وبينكم ان طول عمري بحب العيد الكبير اكتر من الصغير, ناس اتقول طبعا عشان الفته واللحمه اه طبعا اكدب يعني ههههههههه


لا اكيد مش ده السبب الوحيد , لكن لانه ايام المدرسه اوقات كتير كان بيجي في الصيف فطبعا بيبقي اجازه من غير مذاكره ونعرف نعيد علي راحتنا ..وكمان البيت عندنا بيبقي مليان بالضيوف خاصة من جيرانا من البيت القديم اللي رغم تركنا ليه فبتفضل الزيارات مستمره منهم لا تنقطع خاصة في العيد الكبير... وكمان في سبب يضحك انه انا كنت وانا صغير عاشق للافلام الهندي ووقتها القناه التانيه كانت متعوده كل يوم تجيب فيلم هندي في العيد الكبير بالذات وانا بقي ساعتها كنت ببقي مبسوط اوي ههههههههههه

اخيرا... مره تانيه كل سنه وانتم طيبين وحاولوا تلبسوا قناع السعاده اليومين دول بلاش نكد خاصة للناس اللي غاويه نكد زي حالاتي ..


هناك 10 تعليقات:

حبيبة الروح يقول...

احجز اول تعليق
كل سنه وانت طيب

نـــــور يقول...

اه يانكدى

حتى وانت نكدى برضه بحب كلامك :)

تعرف انا من الناس اللى مابين العيد الصغير والعيد الكبير بس بلاش نقول من العيد الكبير اللى فات يعنى حصلى كام حاجة من اللى بتقول عليهم دول ؟
نعد سوا

اولا انا ارتبطت بقلب طبعا هو اقرب واحب قلب ليا دلوقت وربنا يسعد قلبه هو كمان يارب

وثانيا اتخنت واخدت اقلام ياما من ناس كنت فاكراهم مخلصين وبيعرفوا يقدروا وهما زمايل الجامعه

وثالثا اتكشفلى ناس تانيين كنت فاكراهم محترمين طلعوا جزم

ورابعا عرفت ان ناس تالتين كنت ظالماهم وفاكراهم مش بنى ادمين انهم بجد ناس تستاهل الاحترام

وخامسا الكليه طحنتنى اكتر
وسادسا حالتى النفسيه مرت بالف حال وحال
شفت ده كله :)
ربنا بيغير الدنيا بين عشيه وضحاها
بس سيبك انت احلى حاجه قلب حبيبى :)

اقولك على حاجه
انا كنت دايما بحب العيد الصغير اكتر مش عارفه ليه يمكن لاننا ماكناش بنحس بالعيد الكبير لانه كان بيبقى مشغول بتوزيع لحمه الضحيه عل الناس وكان بيتولى المسئوليه دى انا واخويا واولاد عمى فكنا بنهلك
لكن ده مش يمنع ان كنت زيك كده بستنى الفيلم الهندى اللى كان بييجى الضهر عالتانيه لكن دلوقت zee افلام مش حارمانا منهم 24 ساعه :)

على فكره قناع الفرح اوقات بنلبسه قله حيله علشان عايزين نفرح او نوهم نفسنا بالفرح من كتر زهقنا من الغم وعندك حق ياريت نحاول نلبسه كلنا علشان نسرق لحظات يمكن مش كتير هنلاقيها

طولت عليك لكن هتتحملنى عارفه وكل سنه وكل عيد وانت جميل وسعيد ياااااااااارب يامحمد يااحلى فارس فى الدنيا بحالها :)

mohamed ghalia يقول...

أخيرا فتحت التعليقات
كل سنة وانت طيب حبيب قلبى
لا أنا القناع معايا على طول
دمت بكل الود
فى حفظ الرحمن

حبيبة الروح يقول...

▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒
▒♥▒▒♥kol Sana w antom Tayebeeeeeen♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒
♥▒▒♥▒▒♥عـــــيــــد سـعـــيــــد ♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥
▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥

الفارس الملثم يقول...

حبيبة الروح

كل سنه وانتي طيبه يا مي وعيد سعيد عليكي ان شاء الله

الفارس الملثم يقول...

habiba

ايه يا بنتي التعليق المطول ده ,ده ينفع بوست لوحده , بس ايه حكاية الناس الجزم دي تعبيراتك دايما عسل كده هههههههه

دايما حرجاني بذوقك كده مممممممممم

كل سنه وانتي طيبه يا حبيبه وعيد سعيد عليكي ان شاء الله

الفارس الملثم يقول...

mohamed ghalia

ربنا يخليك محمد ومتشكر اوي لذوقك ده ,كل سنه وانت طيب يا جميل

kochia يقول...

(`'·.¸ (`'·.¸*¤* ¸.·'´) ¸.·'´)
♥*** happy feast ***♥
(¸.·'´ (¸.·'´*¤* `'·.¸) `'·.¸)

Radwa يقول...


انا ليه مش عارفه اعلق على البوستات اللى فوق
................
سندريلا

الفارس الملثم يقول...

kochia

كل سنه وانتي طيبه


sendrlla

يمكن عشان انها بس بوستات قصيره.بس ابقي افتحها لو حد حب يعلق